Friday 12 July 2013

BIOMEDICAL ENGINEERING (Kejuruteraan Bio-Perubatan),UTM

Assalamualaikum...

wuuhuuu..result UPU dah kluar dengan gembiranya..
tringat aku zaman2 aku nk cek UPU tu..saspen galah..galah tu tinggi..jd tinggi la tahap saspen tu..

mcm mana kalau aku xdpt?? xkn nk smbung kolej swasta kot??mampus nak bayar ptptn.. xkn nak kawin pulak?? muda lg.. nak duduk rumah?? frust ke mak ayah aku nanti aku xdpt smbung blaja kat U? apa aku nak buat dengan slip Matrikulasi aku tu?? bukan boleh buat mintak keje pun...T_T

and finally..bila cek dapat la Kejuruteraan Bioperubatan..UTM Skudai... aku menjerit kegembiraan..lari2 turun tangga bagi tahu mak ayah..

"Mak!! Ayah!! ain dapat UTM..Kejuruteraan Bioperubatan!!yayyy!" menggigil lutut sbab kegembiraan..

"OOhhh..tahniah!!jadi orang johor lepas ni... ha!!pasal apa tu Kejuruteraan Bioperubatan??" ayah dan ibu bertanya..

Krriikkk...Kriikkk...Kriikkk....Krriikk...kriikk...

"Entahlah...pasal engineering la kot" tu je yg kluar dari mulut aku..dah start sedih sebab baru sedar dapat coz yg aku xminat.."ENGINEERING".. aku masa matrik amik sains hayat...lambat kesedaran tu sampai

"xpe..xpe..bukak latop tu pergi google..cari pasal apa.." ayah menenangkan..

aku dengan ayah aku pun google bersama... tp xfhm betul apa menda la biomedical engineering ni... memang xpuas hati dengan course ni.. jauh lari dari minat aku..tp yela..aku sndiri yg mintak jugak.. aku pun pergi jugak daftar..janji aku dapat sambung belajar..minat tu datang kemudian!!

aku ingat lagi aku nangis dalam kelas first "basic electrical engineering".. kejadahnya aku belajar kirchoff law..resistor..capacitor suma ni!! childish sangat!! xminat nangis..xminat nangis!! xpe..skarang aku dah taff!! haha..

tp Alhamdulillah... lepas dah dua tahun belajar..dua tahun?? lama gila..haha..maksud aku lepas masuk 3rd year..baru aku rasa gembira dengan subjek ni..memang minat aku rupanya..aku je yg xsedar aku minat menda2 mcm ni..Allah lagi tahu minat aku..sebab tu dia salurkan aku masuk course ni...

best jugak..mostly pasal hospital la..sesuai untuk aku yang nak jadi doktor..tapi xmau tengok mayat..xmau tengok darah..tak mau tengok otak..bla...bla..bla..hahha.. ada banyak cabang actually course ni..aku cerita sikit je la.. first..berkaitan machine2 yg selalu nampak kat hospital.ECG..Blood Pressure Measurement..Ventilator..MRI..X-ray..CT Scan..bla..bla..bla.. sronok main machine ni... rasa la feeling doctor sikit..

secondly..pasal implant dalam badan..for example..untuk lab aku haritu..aku kena buat implant untuk hip..peha..paha?? mcm mana eja..so kita kena kaji material jenis apa yg sesuai..besi jenis apa..berapa lama tahan ..stainless steel ke idok..ketebalan dia..panjang dia.. nak bg fixed dengan patient..kang nanti dah masuk tanam dalam badan..patah pula..yuuueewww....scary...

pasal chemistry ada..pasal biology...pasal software..hardware..mcm2 ada belajar... best jugak.. tp kena rajin la kalau nk score..kalau result aku cukup2 makan..setimpal dengan usaha yg banyak makan..tp belajar cukup2... =_=



EDITED JUNE 2021. (asalnya post published 2013)

haluu.. saya baru ingat password blog saya..hahaha.. pastu geli sendiri baca blog sendiri macam budak budak. adoiii..sori siapa2 yg komen kat bawah xdpt respon. thank you jugak dekat siapa2 yg tolong jawab n bg info kat adik2 kita. nanti boleh email saya belanja KFC satu kotak. hahaha.. 

saya dapat banyaakkk email yang tanya pasal course ni.. yang tanya pasal apa tu biomedic, belajar apa nnt kalau ambik course ni..subjek apa belajar.. peluang kerja mcm mana..specifically peluang kerja utk perempuan jugak utk course ni.. gaji banyak ke.. banyak lagi xingt.. ada yg sempat reply.. ada yg xsempat reply.. soriii tau.

so sapa2 yg tgh cari info2 pasal biomedical engineering n terjumpa post ni boleh jenguk2 ruangan komen untuk post ni.. ada sikit2 info dari abang2 n kakak2 yg graduate course ni/related course. maybe ada jugak soalan yg still xterjawab kat bawah ni. boleh je try tanya.. kot2 nanti ada yang tolong jawabkan.

ok tu je lah.kekok pulak dah lama xmenaip blog. sekarang zaman IG, pesbuk, twitter, (tiktok nak masuk x? )  bagai kan..tapi aku ada IG je, facebook dah deactivated. tu siapa tekan link facebook dh xjumpa. 
 so akhir kata..giteww ayat karangan..kot2 ada yg baca post ni n baru graduate course biomedical engineering n tengah2 nak cari kerja.. boleh email saya ye. if ada rezeki and kebetulan company saya ada vacancy saya boleh bagi tau.oriteee.. thank you jumpa lagi 5 tahun kalau ingat password blog.. hahahaha...

110 comments:

  1. Aku pown da start terima bidang kita nih. bia bia org slalu pertikai boleh ke gurl nk repair mesin.. tp.. insyaAllah jika kita berusaha takda y mustahil..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam akak nak tanya sikit macam mana cara belajar jurutera perubatan ni ? Dia ada kaitan dengan komputer ka? saya tak berapa faham

      Delete
  2. best je coz ni..awal dua tahun je la xbest pasal kait dengan electric engineering.. =_=..
    ko best la dpt LI yg btol2 bidang kita..

    ReplyDelete
  3. Salam.,akk.,nk tnye law nk msok ni pointer bpe ek?pastu law sye bdak modul 2 xde bio bley ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.. zaman akak msuk 4 tahun lepas..guna pointer matrik..3.5 mcm tu. tp skarang mmg kena tinggi rasanya bru dpt masuk... skarang sekolah ke asasi ke? xkisah pun xde bio.. still boleh masuk..:)

      Delete
  4. Assalamualaikum. Saya nak jadi doktor jugak tapi tak tahan tengok darah semua bagai. Terpikir farmasi dengan biomed sciences. Nampak 'engineering' terus pangkah biomed engineering. Tapi lepas baca ni mcm menarik pulak. Hmm,.. sekarang ni ramai ke orang ambik biomed engineering? takut peluang kerjaya makin kecik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam.. :) .. samala.. haritu minat farmasi.. tp org cakap kalau pointer xdekat2 4 xyah la mntak..so tukar.. haritu masa apply UPU pun main tekan je course ni sbb ada "biomedic".. tup2 dapat.. kalau kat UTM ni tiap2 tahun makin ramai student dia ambik.. time sy dulu dalam 40 org macam tu je.. tapi last batch dah dekat 80.. lg pun dulu kelas mnumpang kat fakulti course lain..tp sekarang dah ada bangunan fakulti baru sendiri.. besar lg.. :) kalau ckp pasal kerja..senior2 mostly ada je dorang dpt kerja..xpun ramai yg smbung master.. ikut rezeki masing2..:)

      Delete
  5. Belajar susah nak mampus, peluang kerja terhad. Situasi kat Malaysia- Indah kabar dari rupa. Kalau ada peluang kedua, seriuosly jangan ambil jurusan ni. Better proceed dengan classical engineering (civil, electric/electronic, chemical), kalau berminat dengan engineering la.. atau biomedical science kalau minat dgn biology.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. betul....kalau biomedical engineer nak survive kat malaysia susah..tp depends on rezeki la kan.. susah nak mampus tu xlg la.. cuma part kena belajar electril engineering tu mmg betul la tahap mampus.. haha..

      Delete
    2. btw.. amik course ni jugak ke? ke satu kelas tp xtau?? ahhaa

      Delete
    3. ada je bidang cumr kita yg malas survey nk cari vendor atau company yg sesuai srs talk engineer ni gaji x mcm gaji biase basic 1.7k

      Delete
  6. Assalamualaikum..saye bru lpas spm 2013..apply mara untuk biomedical eng..alhamdulillah dpt untuk pergi interview...nk tnya..peluang kerja bg course nie luas kn??pengajian dia mcm mane??harap akak boleh bantu saya..����

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. utk dalam ke luar negara?? nak tulis pon panjang sgt.. boleh refer komen atas2 ni atau add fb akak.. nnt kita boleh discuss further pasal ni... :)

      Delete
  7. salam.. akak, saya pelajar lepasan asasi uitm. boleh saya tau lebih lanjut tntg bidang ni coz saya agak berminat dgn bidang ni..

    saya nak tanya tntg skop kerjaya kat Malaysia. senang ke susah??? and banyak ke..

    ReplyDelete
  8. i mean, byak peluang ke? hehe. kalau akak nak emel saya cool7mar@yahoo.com .. thanks

    ReplyDelete
  9. salam akak. Sy student lepasan asasi. Blh x akak bg tau sy apa yg akak blajar dlm course ni ? I mean subjek dia mcm mana ? Dan stahu sy course ni masih baru kat Malaysia kan, so, peluang kerja tu byk ke ? Sy berminat jgak nk amek course ni . Harap akak bleh explain kt sy about this course .

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak email akak ye kat melikeyou1191@gmail.com .. or add fb akak eh..nanti akak jawab kat sana k.. tq.. :)

      Delete
    2. Akak reply kat email saya boleh ? dyraaira95@gmail.com or sya_aira99@yahoo.com.

      Delete
  10. Assalamualaikum, akak sy nak tanya dgn peluang pekerjaan bidang ni. Macam mane skop pekerjaan bidang ni di negara kita. Kiranya sy nak ambik something related with bio but ada engineering jugak. Susah ke nak masuk course ni? Kalau nak email sy kt dayangajeerah@gmail.com

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum.akak, sy bru abes diploma electronic engineering..tp saya minat dengan biomedical engineering ni ..sbb related dengan hosptl kn ..huhuh ..apa pendapat akak tntg course ni ? ni email sy mardiaharbaain@gmail.com.. hrp akak leh bg respons ..trime kasih banyak2 ..

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah, mengambil kursus Kejuruteraan Bioperubatan di UM pd tahun 2001 dan skarang Sudah bertugas di Dubai, UAE almost genap 5 tahun kini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni baru super senior berjaya.. congrats.. mcm mne boleh keje sampai situ? bestnya..

      Delete
    2. Salam abang,untuk pemilihan bidang saya dapat kejuruteraan biomedik,subjek yang akan kita belajar macam mana?tough tak?then untuk latihan industri abang atau akak ada cadangan tak untuk saya buat di mana agar saya lebih terdedah,dan boleh merancang kerjaya selepas belajar, ni email saya untuk abang atau akak membalasnya adamzai14june@yahoo.com, terima kasih.

      Delete
  13. salam...tahu x kt mna nk yg bole li biomed engineering??

    ReplyDelete
  14. salam...tahu x kt mna nk yg bole li biomed engineering??

    ReplyDelete
  15. salam...tahu x kt mna nk yg bole li biomed engineering??

    ReplyDelete
  16. kak. ap beza biomed eng n biomed sc?? saya budak matriks, yg problemnya, saya sayang physics tapi saya sayang jugakk nak lepaskan bio. so canee tuu kak?? akak boleh je emel kat nuraqilah1201@yahoo.com. kalau boleh, mintk tolong suggest kan course yg ada kaitan ngan physics n bio bolehh kak. terima kasih

    ReplyDelete
  17. Akak kalau nak pilih biomedical engineering ni kan kita nak pilih under apa (upu) sains perubatan ke? kejuruteraan ke? sains hayat? sains fizikal? Faculty of Biosciences and Medical Engineering ni pun same je ke? terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya kalau xsilap dalam borang UPU ada kos KEJURUTERAAN(BIO-PERUBATAN) ... xberapa faham soalan sebenarnya ni.. yup.. kalau kat UTM sekarang nama fakulti dah jadi Faculty of Biosciences and Medical Engineering (FBME).. tapi still sama biomedical engineering.. :)

      Delete
  18. Salam kak, cemana nak contact akak nak tanya sikit pasal kos ni? Help me๐Ÿ˜”

    ReplyDelete
  19. Assalammualaikum kak, kktm ada kos biomedical engineering utk diploma. Saya dpt bhagian diagnostic.. Biomedical engineering ni mcm mne Kak, saya masih xberapa nk faham.. Diagnostic pulak mcm Mana?? Cabaran kos ni ape ye kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum, saya pun baru apply kktm ledang kos kej. ins. biomedical ( makmal) disember 2015 . ada beza ke dengan akak punya? sebab saya punya ada lebih specific (makmal) . dgr jee electrical terus takot . boleh survive ke bidang ni skrg ni yee ? mohon akak perjelaskan .minat tapi takot tkboleh bawa .

      Delete
    2. Assalamualaikum, nak mencelah boleh..Sebenarnya bidang biomedical engineerin ni baru lagi di malaysia, sbb tu agak sukar kadang-kadang nak cari pekerjaan. For me, awak teruskan aje.. Dua tiga tahun lagi in shaa allah bidang ini akan terkenal. Pasal yang makmal tu, di kktm ada 4 cabang kan kalau tak silap dalam bomedical ni.. Tapi sem 1,2, 3 korang akan bljar samaa je mcm lain. Cuma waktu sem 4 dan 5 bru terperinci dlm bhgian masing2 sama ada diagnostik, makmal ke radiologi ke apa.. Ni apa yang saya tahu..

      Delete
    3. Maaf Amm Jamal, akak mmg xde idea langsung pasal biomedic eng makmal ni..tq beeha tlg jawabkan

      Delete
    4. thanks to both of you beeha and akak. ia sangat membantu. bagi saya mereka meng"specific"kan makmal tu sebab taraf diploma kot. btw akak kerja mana skrg ni ? ke sambung master ?

      Delete
    5. xsambung master lg pon..malas lg nak beljar.. :P .. sekarang keje kat company biomedical jugak..hehe

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. " makmal " ke , " diagnostik " ke , beza mereka hanya lah jenis equipment yang di pelajari

      https://biomedsenginepeeps.wordpress.com/2017/11/10/etnik-equipment/

      dalam blog ni ada fokuskan pembahagian equipment

      Delete
  20. Akak nak tanya, if nak sambung degree dalam biomedical engineering ni, waktu asasi perlu amik asasi sains atau asasi engineering? Sbb saya tgok di laman web Unimap , dia nak asasi sains.. Boleh terangkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau xsilap dua2 boleh yg utm..tp xsure plak akak..yg pasti course ni mcm blajar dua2 engineering n sains..

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Assalam. Jawatan kosong sbg Technician. Kelulusan diploma in biomedical engineering. Ofis di seksyen 8 kota damansara. Ada kenderaan sendiri. Berminat sila hubungi: 0172857122 En. Nadmin.

    ReplyDelete
  23. Assalam. Jawatan kosong sbg Technician. Kelulusan diploma in biomedical engineering. Ofis di seksyen 8 kota damansara. Ada kenderaan sendiri. Berminat sila hubungi: 0172857122 En. Nadmin.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum kak, sy lepasn spm 2015, sy nak tanya , apa beza antara BIOPERUBATAN dan KEJURUTERAAN BIOPERUBTN? sama ada salah satu kena bljr physics ke ape? terima kasih :)

    ReplyDelete
  25. Akak, kejuruteraan bioperubatan dekat universiti mana lagi eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) pun ada .

      Delete
  26. Anak akk baru pas spm ni... amik kos electrical dsek teknik... boleh la aply tp.... skop kerja..???

    ReplyDelete
  27. Anak akk baru pas spm ni... amik kos electrical dsek teknik... boleh la aply tp.... skop kerja..???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skop kerja more to medical device servis mcm tu la..kt hopital ataupon kt company2 yg supply medical devices

      Delete
    2. Skop kerja more to medical device servis mcm tu la..kt hopital ataupon kt company2 yg supply medical devices

      Delete
  28. assalamualaikum kak...sy lepasan spm thun ni...sy nk tnyr....kalau kat matrik sy ambik modul 2... blh kn...ambik kos ni ?..

    ReplyDelete
  29. hye akak. saya memang berminat course ni sejak ade students dari UM introduce thus course to me. since then saya mmng explore bidang ni since saya mmng minat both engineering and medic. tapi saya agak risau untuk pursue dlam bidang ni since dier punya job in Malaysia agak terhad. so in your opinion or experience, is it okay if saya go on jer and agak2 which company or any place yng terima biomed engineering students? this is my email izzahidayah1805@gmail.com if akak ade ape2 yng perlu disharekn or give me some tips.

    ReplyDelete
  30. Sya nk tnya mostly sya tengok org dari course ni maybe akan keje kat hosp.. sya nk tnya mmg semua hosp memerlukan engineer ke?

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum..
    Sy nk tnye.. apa pekerjaan lepasan ijazah jurutera eletronik bioperubatan ??
    Dan.. byk ke peluang pekerjaan utk pelajar lepasan course ni?

    Please jawab ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

    ReplyDelete
  32. Saya nak mohon enginering biomedical di kktm ledang bahagian ict...agak2 kerjaya bahagian ict tu luas x

    ReplyDelete
  33. kak nak tanya.. dulu kt matrik pointer dpt brp.. sbb saya pon minx course ni

    ReplyDelete
  34. saya modul 1...tp pointer 3.01 je

    ReplyDelete
  35. Sama ke kejuruteraan bioperubatan dengan kejuruteraan elektronik bioperubatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun nk tahu benda yg sama gak.Hrap akak reply

      Delete
    2. xpasti..tapi rasanya sama je kot lebih kurang...

      Delete
  36. Aku x nak bio perubatan engineering huwaaa

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah...saya bru je lepas abis belajar diploma dalam Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) a.k.a nama umum Biomedical Engineering lah..di Politeknik Premier Shah Alam..(Hanya satu2 nya Politeknik yang menawarkan Course ni di Malaysia). Sekarang sudah berkerja berpangkat Biomedical Engineer..Saya bekerja di satu2 nya syarikat yg menawarkan perkhidmatan kejuruteraan bioperubatan Klinik2 kerajaan seluruh Malaysia..iaitu,Quantum Medical Solutions Sdn.Bhd.Dulu masa Trainee selama 6 bulan di Advance Pact Hospital Sultanah Aminah Johor Bharu...byk pengalaman dan ilmu yg saya dpt...contoh troubleshooting MRI,CT Scan,Gen.Radiography,dan lain2.Belajar kt mne2 sama aja...Unversiti or Politeknik..yg bezakan cuma cara kita dptkan Ilmu...Gaji Lumayan Alhamdulillah,Rm2.7++ basic sallary...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waahhh... tahniah2.. ada keje kosong bg tau ye.. hahaha..
      harap2 yg baru2 dpt course ni boleh la baca komen ni.. bnyk sgt dah email tanya pasal peluang kerja n gaji biomdic eng ni...

      Delete
    2. Terima kasih saudara Miss Razali...Peluang kerja InShaaAllah byk...org lain risau course sbb ingatkan course ini hanya spesifik kt Hospital or Klinik sahaja...tidak sbenarnya...byk peluang sbnarnya...๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„ kita ni bahagian Engineering kena cari lebihkan pengalaman...selain education level,pengalaman yg buat kita senang nk cari peluang pekerjaan yg kita mahu InShaaAllah...

      Delete
    3. Hahaha.. saya saudari ye... tapi bagi lelaki memang senang rasanya kalau peluang pkerjaan ni.. kalau perempuan maybe susah siikiittt.. tp once dh dpt n ada experience InshaAllah ok je rasanya..

      Delete
    4. try minta company supplier duduk office je mungkin dia nk perempuan

      Delete
  38. salam..saya mcm tertarik dgn course ni..survey2 dalam web jumpa perbincaangan di sini..sy ada dip electronik polisas..dah 20 tahun berkerja dlm kejuruteraan..6 tahun swasta..14 tahun kerajaan..tergerak hati nak sambung belajar cadangannya di UTM jln semarak tu.. tapi dok fikir2 hala tuju kerjaya bidang kejuruteraan bio-medic ni di dalam perkhidmatan kerajaan macamana ya.. sesiapa ada maklumat boleh la kongsi2 dalam ni..mmm.. susah2 ambik course Sains HRD je senang..hehehe.. ( tgh pening nk apply course aap di utm..mm)

    ReplyDelete
  39. Peluang kerja luas x klau amik kos ni ..Sye dh plan nk amik kos ni

    ReplyDelete
  40. Moshi...peluang kerja tu tak hanya tertumpu pada Hospital dan Klinik..peluang kerja juga boleh dpat dalam Syarikat Pembekal Peralatan Perubatan seperti MayMedic,SkyDental, ScienceValley Dan macam2 lagi Sama ada dalam dan luar negara...Kalau Moshi Ada keyakinan dalam bidang ini teruskan...lagi pun mmg setiap Hospital atau Klinik memerlukan kemahiran Teknikal bidang Kerujuteraan Bioperubatan untk selenggara Peralatan Perubatan supaya dapat digunakan lebih Lama dan dapat menyelamatkan lebih byk nyawa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai,Nk tnya if smbung politeknik bidang Bioteknologi boleh jugk ke smbung degree ke biomedical engineering?

      Delete
  41. Salam Saudara Ikmal, maaf nak tanya, susah tak study dslam course biomedic engineering ni? Ingat nak suggest course ni tp risau kalau dia tak boleh cope. tq

    ReplyDelete
  42. Salam Saudara Ikmal, maaf nak tanya, susah tak study dslam course biomedic engineering ni? Ingat nak suggest course ni tp risau kalau dia tak boleh cope. tq

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum nak tanya.. dlm bidang kalau nk smbg master apa ways.. selain UTM n UNIMAP uni mana lg yg ada tawarkan ya ? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biomedical Engineering, UM, UTM , UPM ...

      Delete
  44. Saya nak tanya kalau dari diploma electrical boleh ke nak amik bidang nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikutkan bidang ini lebih memerlukan kemahiran electric Dan electronic nak lagi baik Ada yg berkaitan dengan equipment biomedical...kalau Cik Aini hebat Dalam troubleshooting barangan electric...InShaaallah boleh Cuba apply...

      Delete
  45. assalammualaikum, nak tanya diploma kejuruteraan elektronik(perubatan) tu sama ke dgn bidang biomedical engineering?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari segi aplikasi dia Sama...silibus juga agak Sama melibatkan elektrik, elektronik , Anatomi Dan pisiologi...cuma Nama course yang berbeza.. course DEU dri PSA Kan...

      Delete
  46. Saya nak tanya, kalau girls amek course ni, susah ke tak nak dapat kerja ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depend pada kemahiran...tapi ramai je Staff kaum hawa...kalau Di Hospital bergantung department mana yang Cik kena cover contoh kalau X ray dept tak digalakkan...sebab high risk Dan memerlukan tenaga yg byk...kalau dpt Emergency Dept kena pantas buat troubleshooting Dan repair.. kalau general equipment di OPD maybe boleh Untk permulaan..

      Delete
  47. HI! Saya buntu sama ada nak memilih course diagnostic atau radiology.Antara dua course tu mana lagi better ya and mana lagi susah??

    ReplyDelete
  48. mohdrosli sebelum memilih..anda perlu tahu fungsi jabatan tersebut...Untuk diagnostic akan berlajar fokus Kpd alatan diagnosis Yang mana alatan ini bekerja membantu Pakar kesihatan mengenalpasti penyakit sebelum dirawat.
    Manakala bagi Radiologi Pula,khusus kpd alatan perubatan Yang menggunakan sinaran X , Yang mana memerlukan kemahiran mengendalian Yang tinggi...kalau diikutkan alatan Radiologi Ada juga yg termasuk Dalam alatan diagnostic kerana mambantu Kenal pasti penyakit sblum dirawat.tetapi lebih fokus Dan mendalam kpd yang menggunakan Sinar x. Alatan Diagnostic Am tidak menggunakan radiasi sinar X...tq

    ReplyDelete
  49. hai assalamualaikum maaf bertanya,saya apply kos ni sbagai sy punya first choice tp result sy xde la gempak utk pringkat matrik hanya 2.8 . Agak2 peluang utk sy dpat ada ke tk? sy risau hm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. Macam mana? Awak dh dpat ke course tu?

      Delete
  50. assalam tumpang tanya boleh?. kalau matriks perlu amik ape ye utk sambung tahap degree utk biomedic engineering?

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa zaman2 akak dulu yg dh dekat 10 tahun.. both boleh hayat dan fizik.. kawan2 semua ada dari matriks hayat/fizik, asasi sains pon ada. sekarang xsure macam mana proses pemilihan dia.

      Delete
  51. Assalamualaikum...kak...macam kene je kisah kite๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข....saye asasi sains hayat tapi dapt biomedical engineering๐Ÿ˜‚....down kugak mula ii....tp saya harap jadi though macam akak....sbb saya pon x minat engineering☹

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam :) .. alaa lambat reply bru tringat ada blog ..haha.. yayy ada geng..sekarang dah ok x? boleh adapt study?

      Delete
  52. Assalammualaikum, akak buat LI kat mana ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..sori lambat reply..tapi jwb je just in case ada org tnya soalan sama. akak LI buat research study kat Germany. so rugi sikit xde peluang LI yg betul2 job scope.if betul2 follow jobscope boleh LI kat hosp gov/swasta, company related tu medical supply.

      Delete
  53. nk tnya peluang pekerjaan utk course ni apa eh.. boleh keje ape je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang kerja yg utama Biomedical Engineer/Technician, Field service Eng/tech (Vendor) untk medical equipment company.Sales n Services Medical Equipment. Medical Imaging Engineer/tech.most to medical electronic devices.

      Delete
    2. hii Mal.. terima kasih rajin jawab soalan2 kat komen sini. owner blog pon baru teringat nak bukak blog dah bertahun..hahaha..sekarang kerja dgn company mana? masih company sama?

      Delete
    3. Hi Miss Razali..sama2..saya menjawab secara sukarela sahaja, saya pun teruja nak menjawab soalan2 yang berkaitan pekerjaan saya dan saya mmg suka dgn pekerjaan saya..haha.. Ya saya masih bekerja di syarikat yg sama ๐Ÿ˜Š

      Delete
    4. tula..kat email pun sy dapat bnyk soalan tp kdg2 xsempat reply semua.. then saya pun xsure sgt job scope lain sbb kerja sy sekarang not related to machine2 hospital ni..susah nak jwb jugak..kalau awk ada apa2 menarik nak share boleh email saya.. sy boleh edit dan tambah dlm post saya kat atas ni..

      Delete
    5. insha'Allah Miss Razali, jika ada apa2 yg menarik saya akan cuba kongsikan ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š , Jadi apa scope kerja Miss Razali sekarang ?

      Delete
    6. saya more to medical software. image processing utk CT and MRI images.

      Delete
  54. Assalamualakum kak, saya dah nak abes diploma electronic engineering. So saya bercadang nak sambung ke bidang biomedical engineering.So apa pandangan akak, relevan lagi ke course ni dan adakah keputusan yg saya rancang ni sesuai dgn pasaran kerja sekarang ? boleh email saya di (hanify007@gmail.com)...please balas...saya sgt memerlukan pendapat dari akak ๐Ÿ˜„.

    ReplyDelete
  55. haii,saya nk tanya susah ke subjek yg Kene belajar dlm jurusan kejuruteraan elektronik bioperubatan diagnostik ni,sbb sya dapat tawaran dri KKTM Ledang,harap awak dpt reply hehehe,asyik terfikir je

    ReplyDelete
  56. Hai akak. Saya ingat nak further bidang ni. Tapi risau jugaaa takot pelajar dlm kelas nanti smua lelaki, saya seorang sahaja yg perempuan!! Ramai ke perempuan yang ambil kos ni? ๐Ÿ˜†

    ReplyDelete
  57. Salam..Anak akk pun perempuan dpt course ni kat kktm ledang.hope dia dapat buat yg terbaik.

    ReplyDelete
  58. Assalammualaikum Miss Razali , akhirnya jumpa blog yang share psl course ni . Saya pun ada apply course ni dlm upu . baca blog sis , dpt meyakinkan diri saya utk pilih course ni . Doakan saya dipermudahkan ya .. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. time akak apply dalam upu tu akak tekan apa? sebab lepasan spm tak boleh direct amik course ni kan...

      Delete
  59. hai saya nak tanya saya baru dapat interview untuk junior engineer bioperubatan syarikat pengendali barang perubatan hospital macam advancepact. saya nak tanya tips sikit bagi yang ada pengalaman interview di company sama macam contoh soalan atau test masa interview.

    ReplyDelete
  60. Hello, kak nak tanya sikit skrg ni 2021 peluang pekerjaan banyak ke jurusan ni.

    ReplyDelete
  61. Apa beza Kejuruteraan Elektronik Bioperubatan dengan Kejuruteraan perubatan?

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum kak,saya tahun ni baru nak SPM, akak doakan saya tau hehehehe...saya nak tanya kalau saya nak belajar bidang ni...saya perlu belajar apa dan masuk mana dahulu sebelum sambung kejuruteraan bioperubatan ni?sebab dekat upu tu kan banyak jadi saya tak tahu nak tekan apa...saya takut salah tekan...saya tak berapa faham dengan upu ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biomedical engineering ni yang betulkan mesin dekat hospitalkan?



      Delete